Nieuws

Nieuws

Metropool ontvangt een recordaantal bezoekers in 2024 en breidt bereik in Twente verder uit

7 februari 2025 - In 2024 ontving Metropool een recordaantal bezoekers. Maar liefst 205.000 muziekliefhebbers wisten hun weg te vinden naar een van de vele evenementen. Dit betekent dat de beoogde stip op de horizon voor 2027 al drie jaar eerder is behaald. Met de uitbreiding van de programmering, met onder andere diverse clubnachten en met de komst van de nieuwe locatie in Almelo, zet het podium koers naar nóg meer bereik in Twente. 

Groei en kansen 
Directeur-bestuurder Johan de Jong reageert enthousiast: "We zijn blij dat steeds meer mensen onze locaties weten te vinden. Onze missie is om alle inwoners van Twente te bedienen met een breed en divers aanbod, en hoewel we daarin grote stappen zetten, zien we nog volop kansen. In Enschede en Hengelo is Metropool inmiddels een gevestigde naam, maar in Almelo en de omliggende regio werken we nog hard aan het vergroten van onze naamsbekendheid.”

De toename in bezoekersaantallen bevestigt de blijvende behoefte aan muzikale evenementen in Twente. Toch is groei alleen niet de maatstaf voor succes. “We willen een podium zijn voor iedereen, wat betekent dat we moeten blijven investeren in een gevarieerd en kwalitatief hoogwaardig programma”, aldus De Jong. “Daarnaast ligt er ook een uitdaging om ons diverse aanbod aan de man te brengen. Mensen weten nu niet altijd wat we allemaal aanbieden. Om de diversiteit in programma en bezoekers te laten zien, is onlangs de nieuwe Mijn Metropool-campagne gelanceerd.”

Versterking van het programmeursteam
Eerder werd het team uitgebreid met Clarence als nachtprogrammeur en Nadia als talentontwikkelaar. Clarence heeft in 2024 hard gewerkt aan de uitbreiding van het aantal danceconcepten, waardoor verschillende nieuwe initiatieven een plek in het vaste programma hebben gekregen. Denk bijvoorbeeld aan 4AM en Paralysis. Zo komt er met name voor de jonge doelgroep meer aanbod. Ook is er mede door Nadia toenemende focus op het verrijken van het programma met talent uit de eigen regio, door middel van bijvoorbeeld showcase avonden en de invulling van voorprogramma’s.

Inzicht in publieksbehoeften
Om het podium voor Twente te kunnen zijn, is het belangrijk om goed te kijken naar wensen en behoeften van de doelgroep. Daarom zet Metropool ieder jaar een enquête uit onder haar bezoekers. Ook in 2024 leverde dat waardevolle inzichten op. De geografische spreiding van bezoekers breidt zich bijvoorbeeld steeds meer uit: waar bezoekers eerst met name uit Hengelo en Enschede kwamen, komen er in 2024 ook steeds meer bezoekers uit randgemeenten. Daarnaast is er een toenemende interesse in de genres pop, rock en blues.

“Met de informatie uit de enquête kunnen we in 2025 verbeteringen doorvoeren waar nodig en het aanbod nog beter afstemmen op de vraag. Hierbij staat kwaliteit voor de bezoeker voorop”, geeft Johan aan.

Maatschappelijke rol  
“Naast de vraag vanuit onze doelgroepen, kijken we ook naar ontwikkelingen in de maatschappij. Door met verschillende partijen samen te werken, kunnen we kansen benutten die bijdragen aan de leefbaarheid van onze omgeving.” Hiermee doelt Johan op bijvoorbeeld de rol als medeorganisator van Enschede700, het opzetten van een grootschalig festival voor de spoorzone Hengelo/Enschede in het KMS-gebouw (voormalige Storkfabriek) in Hengelo en de vele gratis stadfestivals. "We willen niet alleen een plek zijn waar mensen muziek beleven, maar ook een actieve speler in de regio."

2025 belooft daarmee wederom een jaar te zijn waarin Metropool ambitieuze doelen heeft om nog meer mensen te bereiken, het programma verder te verbreden en een bijdrage te leveren aan het versterken van het woonklimaat in de regio.

Foto door Renaldo Markus 

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Wil jij op de hoogte zijn van nieuwe aankondigingen en profiteren van exclusieve pre-sales? Schrijf je dan in voor onze gratis nieuwsbrief.

Selecteer taal