Metropool zet koers naar 200.000 bezoekers per jaar
14 oktober 2024 - Na een veelbewogen jaar kijkt Metropool Poppodia van Twente vol ambitie naar de toekomst. "Met de komst van onder anderen een nachtprogrammeur en een medewerker talentontwikkeling versterken we de bestaande basis. Het streven is om alle 650.000 mensen in Twente te gaan bereiken.”
2023 was voor Metropool een jaar dat werd overschaduwd door het verlies van een dierbare collega, programmeur Guido de Jongh, wat bij het personeel een diepe indruk achterliet. Toch toonde de organisatie veerkracht en is directeur Johan de Jong vastbesloten de positieve trend van groei voort te zetten in 2024 en de jaren daarna.
Focus op het Twentse publiek
De focus van Metropool is duidelijk: het Twentse publiek blijven binden, zo breed mogelijk. Dit leidde na lastige coronajaren tot een bezoekersrecord in 2023. Maar liefst 152.000 mensen vonden hun weg naar de verschillende podia van Metropool. Naast de twee vestigingen in Hengelo en Enschede, werd er ook geprogrammeerd bij Broedplaats Oogst en Innocent in Hengelo én het openluchttheater in Hertme. "Afgelopen weekend waren er in totaal 4.000 bezoekers bij Metropool”, vertelt De Jong trots.
Met de komst van een nieuwe locatie in Almelo en het uitbreiden van de programmering met diverse clubnachten, zet Metropool koers op de ambitie om uit te groeien naar 200.000 bezoekers per jaar.
Uitbreiding nachtprogrammering
Eerder dit jaar is Clarence Prince bij Metropool als nachtprogrammeur begonnen met als doel het aanbod in dance-concepten en clubnachten uit te breiden. Metropool wil met deze zet de inwoners van Twente nog beter voorzien in hun behoefte. Door de jaren heen zijn bekende uitgaansgelegenheden verdwenen en tegelijkertijd is daarmee het aanbod van clubnachten een stuk minder geworden. In Enschede is een recent voorbeeld het sluiten van de Spacebar.
“Om onze regio ook voor jongeren aantrekkelijk te houden, is het belangrijk om plekken te creëren waar zij kunnen samenkomen. Afgelopen maanden is onze programmering al uitgebreid met concepten als 90’s Loves 00’s en Paralysis, welke erg goed aanslaan. Dat willen we nog verder gaan uitbreiden met nog een aantal andere concepten.” Het nachtelijke aanbod loopt momenteel uiteen van harde techno tot nostalgische muziek uit de 80’s. “Zo is er voor ieder wat wils.”
Ook een podium voor talent
De Jong ziet alle 650.000 inwoners van de regio als potentiële bezoekers van Metropool. En binnen die doelgroep is nog een hoop te winnen. Vanuit het oogpunt van jongerenparticipatie in de regio en talentontwikkeling, worden er verschillende initiatieven opgezet, al dan niet samen met andere culturele partijen en jongerencentra. Zo worden jongeren bijvoorbeeld via Studio15 bekend met Metropool. “De programmering van het Summer Square Festival is daaruit voortgekomen, in samenspraak met jongeren. We zien duidelijk dat wie eenmaal bij Metropool is geweest, vaker terugkomt.” Metropool is ook een centraal punt voor jong talent: "Als je bijvoorbeeld uit Wierden komt, moet je via de muziekschool daar kunnen doorstromen naar een muziekopleiding of het ROC of conservatorium in Enschede, en daarna kunnen spelen op een groot podium zoals bij Metropool. Dat hele traject moet je in je eigen Twente kunnen doorlopen. En dat kan ook.”
Om nog zichtbaarder te maken wat we doen op het gebied van talentontwikkeling en deze positie te versterken, is Nadia Nellestein recent begonnen als medewerker talentontwikkeling. "We ondersteunen jaarlijks veel regionale talenten met een muzikaal ontwikkelingsprogramma en participeren in diverse samenwerkingen in de regio, zoals Broedplaats Oogst in Hengelo. Ook dragen we op provinciaal niveau met Poppunt Overijssel bij aan de zichtbaarheid van popmuziek uit Overijssel. Het stimuleren van talent uit eigen regio draagt bij aan het behoud van de Overijsselse popcultuur en biedt voor jongeren een kans om hun talenten verder te ontwikkelen. De komende tijd gaan we kijken hoe we dit nog verder kunnen professionaliseren.”
Internationale artiesten naar Twente halen
Een podium met aanzien in Twente, ook dat is iets waar Metropool zich de komende jaren verder in wil profileren. Door internationale artiesten binnen te halen, die nu nog meestal kiezen voor een show in de randstad of Groningen. Die moeten op hun tour óók Enschede of Hengelo aan gaan doen. "Dan moet je denken aan bands die tijdens het festivalseizoen bijvoorbeeld in 013 in Tilburg of een podium in Amsterdam spelen. Daar willen wij ook tussen zitten. Ongeveer 25% van de acts die we nu boeken is buitenlands. Dat willen we omhoog halen. Zonder dat Twentse te verliezen, want de Twentse muziekliefhebber is heel duidelijk onze doelgroep. Wie je ook bent en waar je ook vandaan komt.”
Als De Jong terugkijkt op het hele afgelopen jaar van Metropool, is ‘veelbewogen’ het juiste woord. Het verlies van Guido zorgde voor een zwarte rand, maar De Jong is trots dat het poppodium niet bij de pakken neer is gaan zitten en vol ambitie de toekomst in gaat. “We hebben het volste vertrouwen dat we samen met onder andere de komst van Clarence en Nadia Metropool nog verder op de kaart kunnen zetten bij de inwoners van Twente. Metropool moet een plek zijn waar iedereen zich thuis voelt, jong of oud, en waar talent de kans krijgt om zich verder te ontwikkelen. Uiteraard zonder het verleden te vergeten."