Rabobank en Metropool verlengen samenwerking tot medio 2028: meer ruimte voor culturele ontwikkeling in Twente
Rabobank en poppodium Metropool verlengen hun succesvolle samenwerking met drie jaar, tot en met medio 2028. Met deze verlenging blijft er structurele ondersteuning beschikbaar voor initiatieven die jongeren verbinden aan cultuur, zoals de educatieve DO-IT! concerten en bruisende buitenfestivals als Heng Loose, en een festival voor en door jongeren. De verlenging onderstreept het gezamenlijke streven van beide organisaties om cultuur breed toegankelijk te maken voor jongeren in de regio Twente. Door de bijdrage van Rabobank ontstaat er ruimte voor vernieuwende projecten die jongeren actief laten deelnemen aan cultuur, zowel op school als op straat.
Investeren in lokale ambities
Als coöperatieve bank hecht Rabobank veel waarde aan het ondersteunen van niet alleen landelijke initiatieven, maar juist ook van lokale en regionale sport- en cultuurverenigingen. “We geloven in de kracht van de regio en in de ambities van kleinere initiatieven. Door deze samenwerking helpen we verenigingen en organisaties zoals Metropool om dromen waar te maken, en leveren we een bijdrage aan een samenleving waarin iedereen kan meedoen,” aldus Robin Geerdink (directeur, Rabobank Centraal Twente).
Cultuur dichtbij jongeren brengen
Metropool is als stichting een sleutelspeler in het toegankelijk maken van cultuur in Twente. Door de samenwerking met Rabobank kan Metropool haar maatschappelijke rol verder versterken en participatie onder jongeren stimuleren.
“Deze verlenging stelt ons in staat om jongeren niet alleen kennis te laten maken met cultuur, maar ze ook écht actief te betrekken. Of het nu gaat om het organiseren van een festival of het volgen van een workshop – we bieden ruimte voor talent, creativiteit en ontmoeting,” aldus Johan de Jong (directeur-bestuurder, Metropool).
Voorbeelden van initiatieven waar onder andere de Rabobank een bijdrage aan levert, zijn DO-IT! en Heng Loose festival.
Over DO-IT!
Sinds 2008 verzorgt Metropool met DO IT! een deel van het CKV-programma op zeven middelbare scholen in Hengelo en Enschede. Het programma bestaat uit een lessenserie over popcultuur – van verleden tot toekomst – en mondt uit in een cultuurdag bij Metropool, met workshops en een door scholieren georganiseerd indoorfestival. De samenwerking met Rabobank maakt het mogelijk deze unieke ervaring voor jongeren voort te zetten én verder uit te bouwen.
Over Heng Loose
Heng Loose Festival brengt op zaterdag 21 juni de laidback sfeer van de Californische kust naar het Industrieplein in Hengelo. Met livemuziek, skate- en BMX-contests, een art market, clinics, streetartworkshops en de populaire rollerdisco is er voor jong en oud iets te beleven. Dankzij de samenwerking met Rabobank blijft dit gratis festival toegankelijk en groeit het verder als cultureel uithangbord voor de regio.
Festival voor en door jongeren Naast Heng Loose draagt de Rabobank ook bij aan een festival voor en door jongeren. Dit initiatief wordt verder georganiseerd door Metropool en Studio15, en voor een groot deel door jonge vrijwilligers. Studio15 is een plek waar jongeren kunnen werken aan hun creativiteit. Het organiseren van het festival sluit daar goed bij aan. De jongeren werken mee aan verschillende onderdelen, waaronder het programma, de marketing en de techniek, waarin Metropool in de lead is. Dat maakt het festival écht een evenement voor en door jongeren.
Samen bouwen aan een sterke culturele regio
De verlengde samenwerking tussen Rabobank en Metropool is een krachtig voorbeeld van hoe bedrijfsleven en culturele instellingen samen kunnen bouwen aan een toekomst waarin jongeren gestimuleerd worden om hun talenten te ontdekken en te ontwikkelen. Zo blijft cultuur niet iets wat je alleen ziet of hoort – maar vooral iets waar je aan meedoet.